Význam vitamínů a minerálů pro dětský organismus.

Význam vitamínů a minerálů pro dětský organismus.

Rychle se vyvíjející organismus dítěte klade velké nároky nejen na přísun kalorií, ale i na přísun vitamínů a minerálů. Každá porucha zdravotního stavu, například virové onemocnění, se jistě projeví i poklesem hladiny minerálů a vitamínů v krvi. Z hlediska správné výživy dítěte je dobré se orientovat v tom, co která potravina obsahuje za vitamín a minerál. Z těch nejdůležitějších Vám vypisuji následující.

 

  • Vitamin A - vliv zejména na funkci oční sítnice, kvalitu pokožky a sliznic. Posiluje imunitu, je potřebný pro růst kostí a vlasů. Vyskytuje se v mléce, zelenině a játrech. 
  • Vitamin B 1 – je důležitý pro správné fungování centrálního nervového systému. Je obsažen v obilí, semenech, luštěninách, vnitřnostech a mléčných výrobcích.
  • Vitamin B 2 – veledůležitý pro stav kůže, očí, srdce a pro tvorbu červených krvinek. Výskyt je stejný jako u vitaminu B 1
  • Vitamin B 5 – je důležitý pro růst. Je obsažen v játrech, vejcích a kvasnicích.
  • Vitamin B 6 – velmi důležitý pro správný psychomotorický vývoj dětí, zdravou pokožku, imunitní systém, podporuje trávení. Je obsažen v kvasnicích, vejcích, v bramborách, luštěninách, v listovém salátě, apod.
  • Vitamin B 12 – podporuje vytváření červených krvinek a činnost nervového systému. Je obsažen ve vnitřnostech a mořských řasách.
  • Vitamin C – podporuje imunitní funkce, důležitý pro správné vyzrávání kostí, cév, svalů, šlach, kůže a při hojení ran. Je v zelenině a ovoci.
  • Vitamin D – důležitý pro vývoj kostí a zubů. Tvoří se v kůži při slunečním záření. Je obsažen v mléce, žloutku a rybím tuku.
  • Vitamin E - podporuje imunitní systém, je důležitý pro tvorbu červených krvinek. Obsahují ho oleje a tuky (slunečnicový, sojový), semena, ořechy, luštěniny, ostružiny, avokádo, papriky, atd.
  • Vitamin K – velmi důležitý vitamin pro srážlivost krve. Vzniká v tenkém střevu. Je obsažen např. v brokolici, fazolových luskách, rajčatech, pistáciích, zeleném čaji, játrech, žloutku, atd.

 

Z minerálů jsou jedny z nejdůležitějších vápník, měď, hořčík, mangan, zinek, železo, sodík, draslík a jod.

 

  • Vápník je obsažen v mléce, luštěninách, květáku, brokolici. Je důležitým minerálem pro správnou tvorbu kostí a zubů. Má vliv např. srážlivost krve, regulaci srdečního rytmu.
  • Měď obsahují játra, kakao, ořechy a některé houby. Je potřeba pro růst a podporuje využití cukrů v organismu.
  • Hořčík je obsažen v obilninách, luštěninách, zelenině, ovoci, bramborách a semenech. Má vliv na správnou funkci svalů, stavbu kostí, dobrý stav oběhového systému a trávení.
  • Mangan je obsažen v mandlích, obilí, kakau, listové zelenině. Je důležitý pro stavbu kostí a má vliv na činnost hormonů.
  • Zinek je obsažen v ovesných vločkách. Má vliv na využívání vitamínů organismem a pro správné fungování metabolismu.
  • Železo je v mase a vnitřnostech, v obilninách, fazolích a čočce, meruňkách, švestkách, ořeších a mandlích. Je potřeba pro správnou krvetvorbu.
  • Sodík a draslík jsou v květáku, mrkvi, špenátu, vejcích, fících, avokádu, meruňkách a bramborách. Jsou to důležité minerály pro regulaci krevního tlaku.
  • Jod je v kuchyňské soli a v mořských rybách. Je velmi důležitý pro embryonální období, ale i pro raný vývoj organismu, zejména pro centrální nervový systém. Je důležitý pro činnost štítné žlázy.

 

Pro malé děti jsou vyvinuty multivitaminy s vhodným poměrem vitamínů a minerálů. Jsou v nejrůznějších formách od sirupu až po žvýkací tablety. Jejich využívání je důležité především v období zvýšeného výskytu virových infektů a pro rekonvalescenci po prodělaném infektu.

 

Únor 2011
MUDr. Pavel Biskup